Kapadocja z lotu ptaka

Kwiecień 23, 2018

Kategorie: Dalej , Turcja

Najlepsze doświadczenia w podróży często zdobywa się przypadkiem. W kilka takich niezłych przeżyć obfitowała nasza podróż po Turcji, bo był lot paralotnią nad Oludeniz i dla równowagi był lot balonem nad Kapadocją. Nieplanowany, spontaniczny, a dostarczył nieziemskich widoków i niezapomnianych wrażeń. Zawsze omijałam tego typu rozrywki, uważając je za zbyt komercyjne. Jednak tak się jakoś złożyło, że w Turcji byliśmy przed sezonem, na zupełnym luzie jechaliśmy przed siebie realizując założony z grubsza plan, w Kapadocji spędziliśmy kilka wspaniałych dni, a zaoferowana nam cena lotu była bardzo atrakcyjna, więc stwierdziliśmy, że właściwie dlaczego nie. Okazja tym większa, że byliśmy z 4-letnią wówczas Lenką i znajomymi, którzy z nią zostali w hotelu na wypadek, gdyby przyszło jej do głowy wysiadać w czasie lotu 😉 Kolejnego dnia my zostaliśmy z ich córeczką, a oni podziwiali wschód słońca nad Kapadocją.

Lot balonem w Kapadocji

Lot balonem nad Kapadocją zaoferował nam właściciel hotelu, w którym się zatrzymaliśmy i po krótkich negocjacjach wszystko było załatwione. Kolejnego dnia ok. 4.30 nad ranem przyjechał po nas bus i zawiózł na miejsce zbiórki. Było jeszcze ciemno, gdy stanęliśmy przed balonami, które powoli napełniały się gorącym powietrzem. Widok od samego początku ekscytujący. Gdy nasz balon był już gotowy, zajęliśmy miejsca w koszu. Kosz podzielony jest na kilka 2-4 osobowych sektorów, łącznie leciało nas kilkanaście osób. Trafiliśmy w Kapadocji na lokalne święto, więc tych balonów było więcej niż zwykle w przed sezonem (w maju).

Powoli zaczęliśmy unosić się w górę. Naszym „pilotem” był młody chłopak, którego chwalono jako bardzo doświadczonego. Nie pozostawało nam nic innego jak zaufać 🙂 Gdy wznieśliśmy się w powietrze, słońce zaczęło wschodzić i ciepłym światłem opromieniać okolicę. Zrobiło się magicznie…

Okazało się nagle, że zza skał w pobliżu wystartowały kolejne kolorowe balony. Było ich mnóstwo, a my wznosiliśmy się coraz wyżej i wyżej.

Balon wznosił się i opadał, czasem bardzo nisko. Przelatywaliśmy obok skał bardzo blisko, wydawało się , że zaraz je dotkniemy, ale wtedy balon dostawał ognia i lecieliśmy wyżej i wyżej.

Lecieliśmy nad Doliną Miłości, nazwa jest tu oczywista :-), oglądaliśmy miejsca, które chcieliśmy zobaczyć z dołu w kolejnych dniach. Słońce świeciło coraz mocniej, robiło się coraz cieplej, a my unosiliśmy się lekko i przyjemnie.

Na horyzoncie pojawiła się twierdza Uchisar, a potem znów skały z Doliny Miłości.

I znów zniżyliśmy lot

Pod nami krajobrazy jak z bajki! Widoki przepiękne, wyjątkowe i jedyne w swoim rodzaju. Trudno było opanować euforię, mało nie podskakiwałam z tej radości 🙂

Powoli lot dobiegał końca. Pojawiły się samochody, na których balony miały lądować. Z góry obserwowaliśmy pierwsze lądowania, czasami precyzyjnie na pace samochodów, czasem tuż obok nich. Spokojnie czekaliśmy na naszą kolej. W końcu i my wylądowaliśmy. Po locie poczęstowani zostaliśmy lampką szampana i otrzymaliśmy dyplomy.

Trudno opisać wrażenia i widoki, zresztą nie ma takiej potrzeby bo zdjęcia wyjątkowo oddają rzeczywistość. Jeśli dodać do tego ciepło promieni słonecznych na twarzy, lekka bryzę i ciszę przerywaną jedynie odgłosem dodawanego ognia to 10000000 % satysfakcji gwarantowane.

Jeśli zastanawialiście się kiedyś czy warto wydać niemałą, jakby nie było, sumkę na taką przyjemność to ja uważam, że warto. Bardzo warto! Jeśli lubicie podziwiać świat z góry to lot balonem nad Kapadocją będzie idealnym doświadczeniem. Mało miejsc wygląda tak bajecznie jak Kapadocja z lotu ptaka.

Lot balonem w Kapadocji – cena i informacje praktyczne

• loty balonem można załatwić w każdym hotelu w Kapadocji, wystarczy zgłosić w recepcji taką chęć i sprawa załatwiona lub zarezerwować przez stronę internetową czy w jakiejkolwiek agencji turystycznej
  • lot trwa od 45 minut nawet do 1,5 godziny w zależności od warunków pogodowych i wykupionej opcji
  • na stronie Anatolian Balloon, organizatora naszego lotu, do wyboru jest kilka opcji lotu od standardowej po deluxe, w cenach od 175 Euro do 250 Euro, jednak zawsze należy się targować. Poza sezonem ceny są na pewno sporo niższe, nasz lot kosztował ok. 80 Euro kilka lat temu. Dzieci między 6 a 12 rokiem życia płacą połowę ceny, młodsze ze względów bezpieczeństwa nie powinny latać
  • w czasie lotu temperatura jest podobna do tej na ziemi, zatem strój nie musi być specjalnie ciepły
  • klimat w Kapadocji wyjątkowo sprzyja lotom balonami ze względu na  spokojną i przewidywalną pogodę. Loty zwykle odbywają się wczesnym rankiem (ponieważ pogoda jest bardziej stabilna), a średnia odległość, którą pokonuje balon, zgodnie z prędkością i kierunkiem wiatru, wynosi od dwóch do piętnastu mil. Wysokość, z jaką leci, zaczyna się od poziomu najwyższego  drzewa do kilku tysięcy metrów w górę.

Podobał Ci się ten wpis? Polub nasz profil na Facebooku.